Övrig

Mac Någon som någonsin tagit Diskret matematik?

chrono1081

Originalaffisch
26 januari 2008
Nublar Island
  • 29 juni 2010
Tjena.

Jag har en diskret matematikklass på gång och jag googlade för att se vilken typ av matematik det är och definitionerna finns överallt. Faktum är att de flesta ställen slutar med att säga saker som 'Ingen vet verkligen den exakta definitionen av diskret matematik bla bla'.

Så jag undrade om någon som har tagit det för datavetenskap kan belysa ämnet?

Anledningen till att jag frågar är att jag försöker bedöma klassens svårighetsgrad eftersom jag är en onlinestudent som arbetar 84 timmar i veckan (12 timmar om dagen, 7 dagar i veckan, som entreprenör i ett fientligt land). Om det verkar som att det kan vara något riktigt svårt för mig skulle jag boka om det tills jag är hemma för gott.

Jag vet att det inte finns så mycket bestämt svar på den här frågan, men om någon har gått den här klassen för datavetenskap, vilken typ av saker har du lärt dig? Vi måste också skriva program för att lösa problemen vi lär oss och av att läsa utdrag ur olika böcker ser det ut som att klassen är något närbesläktad med artificiell intelligens.

All hjälp skulle vara mycket uppskattad

mfram

23 januari 2010


San Diego, CA USA
  • 30 juni 2010
Diskret matematik täcker många saker. En del av det inkluderar bevis, matematisk induktion, mängdlära, permutationer, abstrakt algebra, generatorpolynom, ringteori, Galois-fält... som så småningom leder till den matematik som är associerad med felkorrigeringskoder. Roliga saker. Du får inte allt detta på en kurs.

lee1210

10 januari 2005
Dallas, TX
  • 30 juni 2010
Jag antar att någon här med en CS-examen var tvungen att ta någon form av diskret matematik. Min kurs omfattade många bevis, mängdlära, grafteori, viss rekursion och komplexitetsanalys (O-notation). Detta var den första kursen där problemet med resandeförsäljare introducerades.

Så här i efterhand var det en bra kurs och all information var kritisk. På den tiden hatade jag det, och det var straffbart svårt. Vi fick göra läxorna i grupper, och 6-8 av oss skulle träffas 4-6 timmar i veckan, även arbeta med saker självständigt, och vi hade fortfarande problem med att avsluta. Dessutom talade professorn monotont och släckte alla lampor och stängde persiennerna för att presentera rutschkanor ovanför. Det var en riktig kamp att hålla sig vaken.

Det låter som att du har tillräckligt på tallriken just nu. Det här låter inte som rätt tillfälle att ta sig an den här kursen, eller någon kurs. Bra för dig om du vill prova, men jag skulle verkligen vänta tills du kan lägga mer tid och energi.

-Läsa

TuffLuffJimmy

6 april 2007
Portland, OR
  • 30 juni 2010
Tog den. Den svåraste klassen någonsin (hittills). STUDERA HÅRT. Jag skulle inte rekommendera att ta klassen online. Det är definitivt en klass där du vill vara på varje föreläsning och ha en mycket tillgänglig lärare så att du kan ställa en båtlast med frågor.




precis avslutat mitt första år, btw.

chrono1081

Originalaffisch
26 januari 2008
Nublar Island
  • 30 juni 2010
Tack killar för all information

Tja, jag ringde skolan för att byta ut klassen med en annan men tyvärr måste jag ta den för att gå vidare till den sista 300-nivåkursen jag har och till mina 400-nivåkurser, vilket är allt jag har kvar. Jag kan inte släppa det heller eftersom det kommer att placera mig under heltidsstatus och då måste jag betala mer $$$.

Vad värre är, är min andra klass som jag har den här terminen är en introduktion till 3D-modellering och ljud som låter eleverna göra en kort 3D-animerad film från grunden (vilket betyder att jag gör modellerna, texturerna, animeringen, etc. soundtrack, voiceovers och ljudeffekter!). Något 'intro' va? LOL. (Jag är såååå glad att jag började lära mig Maya för ett år sedan).

Så jag har fastnat för båda klasserna eftersom de i huvudsak är gateway-klasser för att komma till resten av kurserna.

Åh, önska mig lycka till! Jag är ganska säker på att jag kommer att behöva det


(Jag började också läsa min bok om diskret matematik, den ser ganska utmanande ut. Jag kommer att behöva fräscha upp några datastrukturer som jag sällan använder samt rekursion eftersom det är ännu en sak som jag bara har använt en handfull gånger ). ELLER

oldMac

till
25 oktober 2001
  • 30 juni 2010
Bästa mattekursen jag någonsin gått

Jag hör av mig för att låta dig veta att det var en av de lättare mattelektionerna jag tog och en av de mest intressanta. Möjligen tyckte jag att det var lättare eftersom det var intressant och jag hade en väldigt bra professor. Jag tyckte att min calc-serie var mycket svårare och mindre praktisk för datavetenskap. M

mdatwood

till
14 april 2010
Östkusten, USA
  • 30 juni 2010
oldMac sa: Jag hör av mig för att låta dig veta att det var en av de lättare mattelektionerna jag tog och en av de mest intressanta. Möjligen tyckte jag att det var lättare eftersom det var intressant och jag hade en väldigt bra professor. Jag tyckte att min calc-serie var mycket svårare och mindre praktisk för datavetenskap.

Detta. Min CS-examen krävde 2 terminer av diskret matematik. Jag tyckte att de var roliga, intressanta och inte så svåra. För mig var de mycket bättre än kalkyl.

Diskret matematik är verkligen en kombination av så många andra ämnen att det är svårt att sammanfatta i ett enda inlägg. Om du vill veta mer bör du börja här .

lee1210

10 januari 2005
Dallas, TX
  • 30 juni 2010
till oldMac och mdatwood :
Antingen är du smartare eller så fungerar din hjärna annorlunda än min. Jag antar att professorn kan ha haft mycket att göra med det också, men min diskreta matteklass fick oss (jag och mina klasskamrater) i röv.

Det fanns i princip en förutsättningsstege, och varje steg på vägen hade en kurs som hade ungefär 20-33 % underkänt. Du fick upprepa en lektion en gång, och efter det var du utanför programmet. Den diskreta matteklassen var en av dessa. Jag vet inte om det här var designat, eller om 'såsrensningen' bara var en naturlig effekt av ett rigoröst program, men jag var väldigt glad över att gnissla av några av dessa klasser.

-Läsa

chrono1081

Originalaffisch
26 januari 2008
Nublar Island
  • 30 juni 2010
Det är så skolan jag har nu gör saker och ting, de har massor av sålla bort klasser.

Jag går faktiskt på mitt tredje college. South Hills Business School -> Penn State University -> och nu verkar DeVry och DeVry ha de otäckaste klasserna av de tre (deras fysikklass är löjligt tuff, den svåraste jag någonsin har haft). Jag är halvt rädd för att se vad den här klassen kommer att innebära.

Jag har hört en enorm blandning av åsikter om diskret matematik, vissa människor jag känner sa att det var det svåraste de någonsin tog, andra sa att det var ganska lätt.

När vi tittar på kursplanen går vi igenom hela boken på 700 sidor på 8 veckor och har massor av programmeringsuppgifter så det ser ut som att det kan vara lite av en utmaning lol.

Lyckligtvis är dessa uppdrag bara konsol, inte MFC så jag kan skriva dem på min mac

NT1440

Bidragsgivare
18 maj 2008
  • 30 juni 2010
Tog det och misslyckades första gången. Jag tar om det i höst så att jag kan gå vidare med mitt CS-program.

Allt jag kan säga är att även om det verkar lätt till en början (det var det verkligen) STUDERA AV RÖVEN eftersom det kommer att bli ganska svårt.

Dessutom hatar jag bevis (anledningen till att jag misslyckades, vilket fortfarande inte har förklarats för mig hur det relaterar till CS mer än de roliga sakerna som logiska grindar). Kan någon berätta för mig varför bevis skulle bli huvudfokus för en klass av CS-typ? M

mdatwood

till
14 april 2010
Östkusten, USA
  • 30 juni 2010
lee1210 sa: till oldMac och mdatwood :
Antingen är du smartare eller så fungerar din hjärna annorlunda än min. Jag antar att professorn kan ha haft mycket att göra med det också, men min diskreta matteklass fick oss (jag och mina klasskamrater) i röv.

Det fanns i princip en förutsättningsstege, och varje steg på vägen hade en kurs som hade ungefär 20-33 % underkänt. Du fick upprepa en lektion en gång, och efter det var du utanför programmet. Den diskreta matteklassen var en av dessa. Jag vet inte om det här var designat, eller om 'såsrensningen' bara var en naturlig effekt av ett rigoröst program, men jag var väldigt glad över att gnissla av några av dessa klasser.

-Läsa

Jag tror inte att jag är smartare än någon annan. Jag hade en bra lärare (samma för båda klasserna) och jag gillar verkligen diskret matematik så jag studerade naturligtvis mer. Jag klarade mig inte alls lika bra i mina kalkylklasser, även om jag önskar att jag kunde ta dem igen idag eftersom mitt generella intresse för matte har ökat mycket sedan jag tog examen för flera år sedan.

Och du har rätt, mitt program hade 2 misslyckade kurser - diskret matematik och den första programmeringsklassen. Jag klarade A i båda eftersom jag var intresserad av klasserna jag gick på en liberal arts skola och jag minns att mina betyg skulle komma ut och de skulle vara A i min huvudämne (CS) och C i allt annat. Jag lyckades till och med misslyckas med spanska ett par gånger

NT1440 sa: Tog det och misslyckades med det första gången. Jag tar om det i höst så att jag kan gå vidare med mitt CS-program.

Allt jag kan säga är att även om det verkar lätt till en början (det var det verkligen) STUDERA AV RÖVEN eftersom det kommer att bli ganska svårt.

Dessutom hatar jag bevis (anledningen till att jag misslyckades, vilket fortfarande inte har förklarats för mig hur det relaterar till CS mer än de roliga sakerna som logiska grindar). Kan någon berätta för mig varför bevis skulle bli huvudfokus för en klass av CS-typ?

Se på bevis som en tankeövning. Istället för att försöka memorera bevis, se till att förstå dem. Bevis är användbara eftersom de lär dig att tänka logiskt (avdrag, motexempel, etc...) och systematiskt (missa inte steg som förstör din logik). Att tänka på det här sättet är avgörande när det är svårt att spåra buggar bland annat.

Vill du verkligen hårt? Jag hade den här läraren som förväntade sig att vi skulle lära oss ytterligare material när vi gjorde testet. Jag liknade det vid att bli lärd att multiplicera och sedan förstå det tillräckligt bra för att lära mig att göra division på provet. Den enda kursen jag någonsin har gått som gett mig mardrömmar

chrono1081

Originalaffisch
26 januari 2008
Nublar Island
  • 30 juni 2010
Jag har lyckats klara av alla klasser med A-klasser hittills. Vi hade 'Intro till datorhårdvara' som var mer som systemarkitektur och handlade om logiska grindar, minneshantering och massor av x86 assembler. Det var den första 'programmeringskursen' jag hade på DeVry. Vi var tvungna att skriva datakomprimering och göra lite grafikarbete på låg nivå. Jag var så glad att jag redan var väl insatt i C och C++ eftersom x86 assembler var ett helt annat djur. Jag vet att jag var en av bara en handfull som passerade.

Sedan deras hemska (som i hård, inte hemsk innehållsmässigt) fysikklass. Jag kunde inte fatta hur vansinnigt svårt det var. Jag fick A i fysik på Penn State och tyckte att jag var bra på fysik. Jag fick ett A i DeVrys fysikklass också, men seriöst, materialet var så jävla svårt och jag fick jobba hårt för det. Naturligtvis, när de är online konstruerar de allt så att det inte går att googla och retar sig genom att säga att allt är 'öppna böcker, öppna anteckningar, öppet internet'. Om du inte kan materialet kommer du inte att klara. Jag känner redan två personer som misslyckades från skolan för att de trodde att de inte behövde plugga och kunde googla på svaren. Eftersom jag låg ett år före dem försökte jag varna dem men utan resultat. Det finns alltid de som tar den lata vägen ut.

Hur som helst, jag har läst den här diskreta matematikboken de senaste timmarna och jag måste säga att den är ganska intressant och jag kan se var den skulle vara ganska användbar. (Jag ska också göra alla programmeringsövningar för att försöka få ett försprång) Lektionerna börjar om 5 dagar XD M

mdatwood

till
14 april 2010
Östkusten, USA
  • 30 juni 2010
Bra lycka till och fortsätt med den goda attityden!

Jag älskar skolan. Jag avslutade min MsCS för 2 år sedan och börjar sakna lektioner igen. Jag tyckte särskilt mycket om min fru eftersom lärarna är mindre som lärare och mer som kamrater och klasserna är mer fokuserade. Jag har funderat på en doktorsexamen, men det finns inte en skola i närheten som erbjuder något CS-relaterat och jag skulle behöva sluta mitt jobb och gå tillbaka till ramennudlar. En annan sak är att jag är väldigt generalist och det brukar inte passa med en doktorsexamen där målet ofta är att bli expert på en sak.

Om du har fler frågor om skolan, fråga gärna. Mitt dagliga jobb utmanar mig inte på nästan samma sätt.

chrono1081

Originalaffisch
26 januari 2008
Nublar Island
  • 30 juni 2010
Jag skulle ÄLSKA gå på en Masters. Jag planerar faktiskt på det. Jag har letat efter alla möjliga ställen för att få en master (särskilt DigiPen eftersom jag alltid har velat åka dit och jag planerar att bo i Redmond).

Vad som är roligt är tillbaka i gymnasiet, jag HATAT skolan och ville inte ens gå på college. Jag tyckte att jag var dålig på matte och allt jag misslyckades med på gymnasiet (fysik också).

Så en dag klickade det, jag var inte dålig på de här sakerna, jag hade bara dåliga lärare. (Det gjorde jag verkligen, jag skulle aldrig få mina frågor besvarade i mattelektionen :/ och detta var innan jag hade tillgång till internet). Jag insåg då att vem som helst kan lära sig vad som helst, allt är hur man utsätts för det. Om en persons stil av undervisning inte får saker att klicka, gå online eller till en bokhandel och hitta en annan stil.

Jag började sedan college (en av mina tre) och började få alla A i alla mina klasser, inklusive klasser som jag tyckte var svåra på gymnasiet (matte, fysik). Jag insåg att även om skolan kan vara viktig, är självstudier viktigare och det är sättet att få ut det mesta av skolan. Jag tror att det var därför jag tog en glans till onlineskola så mycket som jag gjorde eftersom det lät mig studera själv hela tiden och jag känner verkligen att jag får ut mina pengar ur min utbildning för första gången i mitt liv. (Jag ska erkänna att jag var riktigt skeptisk först!).

Visst, det finns fortfarande föreläsningar och professorinteraktioner (och alla onlineprofessorer på min skola är vanliga professorer på olika tegel- och murbrukscampus), men mycket av arbetet är kvar för studenten att undersöka och ta reda på och jag gillar den där. IMO lär du dig mer på det sättet att behöva lösa problem själv och vara påhittig istället för att bli matad med sked.

Hur som helst nog med min tangent. Jag vill ha en master...(men först måste jag ta mina kandidatexamen...som blir nästa sommar!)

pilotfel

12 april 2006
Lång ö
  • 1 juli 2010
chrono1081 sa: Jag skulle ÄLSKA gå på en Masters.

Om du inte ska studera, skulle jag inte bry mig. Det har absolut inte gjort någonting för min karriär.

När jag ser tillbaka, skulle jag ha gått för en MBA i finans eller internationella affärer. De är mycket mer användbara grader på vägen. Du kommer sannolikt inte att programmera för evigt, MBA-examen tar dig mycket längre för att förbereda dig för ett CIO- eller CTO-jobb. Jag har en kompis som blev COO på en storbank, främst på grund av sin MBA.

Verkligheten är att en MSCS-examen inte kommer att lära dig så mycket mer än du kommer att lära dig i den verkliga världen. Om du vill kan du antagligen ta en MBA och ta 1 eller 2 CS klasser som ett valfritt ämne.

nofunsir

Upphängd
30 december 2009
Reno
  • 1 juli 2010
Vad ÄR diskret matematik

Diskret matematik sätter i definierbara termer alla de udda matematiska idéerna som du har känt till hela ditt liv, men aldrig haft ett namn eller en definierad process för.

Till exempel bevisa saker. (inte nödvändigtvis som bevis i geometri/algebra)

Om X antyder Y, och Y antyder Z, måste du dra slutsatsen att X antyder Z. Också, inteZ antyder ejX. (det finns också symboler du kommer att lära dig... och det blir betydligt mer komplicerat, men du fattar.)

Eller, 'hur många sätt finns det att arrangera 6 personer från en grupp på 10 (6 kvinnor och 4 män) i 6 stolar, om en hane måste vara i ena änden av stolsraden.'

Eller, 'hur många tal mellan 1 och 1 000 000 är delbara med 11?'

Eller saker som 'räkna till oändlighet', alias bevis genom induktion: att bevisa att ett påstående är sant eftersom A) du kan bevisa steg 1 och B) du kan också bevisa att 'om påståendet är sant för steg n, är det också sant för steg n+1' --> därför är den initiala propositionen bevisad

Tro det eller ej, det finns faktiskt formler för dessa saker.

Mitt råd: (Jag fick ett A, och inte bara ett A-)

Läs kapitelsammanfattningarna före lektionen. (för att bekanta dig med de förvirrande termerna)

Läs och gör exemplen!

Gör ett bra jobb med vilket projekt läraren än ger. (eftersom testerna kan vara skrämmande)

Ta dig tid på prov, det här är ett av de ämnen där läraren kan ställa riktigt SUCKY trickfrågor.

När du har fastnat, googla på HW-frågorna med citattecken runt. De flesta böcker ställer exakt samma frågor.

Behåll boken.

saltyzoo

4 oktober 2007
  • 1 juli 2010
För den genomsnittliga personen med rätt begåvning och talang för programmering kommer diskret matematik att vara en av de roligaste och enklaste kurserna du kommer att ta för att få din examen. M

mdatwood

till
14 april 2010
Östkusten, USA
  • 1 juli 2010
pilotError sa: Om du inte ska gå i utbildning, skulle jag inte bry mig. Det har absolut inte gjort någonting för min karriär.

När jag ser tillbaka, skulle jag ha gått för en MBA i finans eller internationella affärer. De är mycket mer användbara grader på vägen. Du kommer sannolikt inte att programmera för evigt, MBA-examen tar dig mycket längre för att förbereda dig för ett CIO- eller CTO-jobb. Jag har en kompis som blev COO på en storbank, främst på grund av sin MBA.

Verkligheten är att en MSCS-examen inte kommer att lära dig så mycket mer än du kommer att lära dig i den verkliga världen. Om du vill kan du antagligen ta en MBA och ta 1 eller 2 CS klasser som ett valfritt ämne.

Allas körsträcka är olika, men jag ser på MBA som en krona ett dussin nuförtiden. Dessutom, om du inte får din MBA från en av de stora skolorna kan jag inte föreställa mig att det kommer att vara nyckeln till att få ett jobb som COO på en stor bank. De stora perukerna som jag känner personligen på företag har en mängd olika grader från affärer till musik till filosofi till ingenting alls. Beprövad förmåga är viktigare än allt annat där ute.

Med det sagt, som teknolog skulle jag aldrig ignorera att förstå affärer (mjukvara är mest skriven för att lösa affärsproblem). Om jag skulle gå affärsvägen med skolan skulle jag välja något som ekonomi framför en allmän MBA. Det finns en skola i Chicago som erbjuder ett program i finansteknik där du studerar vad många av de kvantiga killarna gör, men jag börjar bli lite utanför ämnet nu

Men generellt sett betyder mycket sällan att få någon examen, förutom kanske din undergrad, automatiskt ett jobb eller mer pengar. Dessutom, ju längre sedan examen avslutades desto mindre spelar det roll. Vad min MsCS har gjort för mig är att jag träffade många människor som jag nu arbetar med i olika projekt som kan bli ett mycket bättre jobb än vad jag har nu. Många av de stora teknikföretagen vi pratar om dagligen började med att några tekniker i gymnasieskolan slängde ihop en idé.

Kort sagt, gör det du gillar, gör det bra, brinner för det så löser det sig.

chrono1081

Originalaffisch
26 januari 2008
Nublar Island
  • 2 juli 2010
@pilotError - Jag tror att utbildning kan vara något jag skulle uppskatta på vägen. Jag tycker att det skulle vara kul att vara datalärare på en gymnasieskola eller något. Jag har vänner som är lärare och de hade alla kandidatexamen men var tvungna att skaffa magister för att behålla sina jobb. Jag antar att det är ett nytt krav i mitt tillstånd.

@nofunsir och saltyzoo - Jag har lagt märke till de tråkiga knepfrågorna i boken redan, jag har behövt skriva program för att lösa några av dem (vilket är bra eftersom det är den typen av saker jag aldrig har skrivit program för förut).

Frågorna 'hur man löser trollkarlens korttrick matematiskt' är klistermärken för mig eftersom jag fortsätter att skruva upp reglerna lol men det är mina egna slarviga misstag. Jag tror dock att jag kommer att trivas med den här klassen och jag kan se att den är väldigt användbar, mer än de flesta andra matematiker jag har läst till datavetenskap.

@mdatwood – Jag vet vad du menar med att examina inte tjänar mer pengar. Jag tjänar ungefär det tredubbla av vad mina examenskompisar gör och jag har ingen examen, men jag har MYCKET erfarenhet, det har de inte.

Tyvärr är min erfarenhet inom IT-området med avseende på hårdvara som servrar, nätverk etc. Jag har ingen professionell programmeringserfarenhet, bara hobby, vilket är det som skrämmer mig. Vad som är värre är att jag känner till skolan jag går på nu, folk gör narr av (DeVry), varför vet jag inte för av de tre högskolorna jag gick på (inklusive Penn State) är DeVry den enda där jag känner att jag är få mina pengar värda. Kanske är det för att de accepterar i stort sett alla lol. Jag vill bara inte att en arbetsgivare ska se mitt CV och anta att jag är värdelös på grund av skolan jag valde : / Jag jobbade bort min @$$ för att få de betyg jag har.

För att bekämpa det potentiellt verkliga scenariot att jag bedöms utifrån min skola, har jag arbetat på en portfolio (förhoppningsvis kommer de att bedöma mig efter min portfolio). Jag har lärt mig Maya, Logic (fortfarande lite ny i den här), Photoshop, Corel Painter, C++, C, Objective-C, Unity3D, ZBrush och är mycket skicklig i dem alla (förutom Logic, lär mig fortfarande ins och outs av den). Jag har flera genomförda spelprojekt bakom mig där jag skapat allt från grunden. Jag tittar för närvarande på dessa projekt igen, optimerar min kod som jag skrev för ett tag sedan och gör om konstverket och musiken.

Om du inte har gissat vid det här laget så försöker jag få ett jobb inom spelindustrin, jag vet till nästa sommar om jag lyckas eller inte eftersom det är då jag tar examen XD
Detta är en ENORM chansning för mig eftersom jag lämnar mitt nuvarande jobb för att fullfölja min dröm om att bli spelprogrammerare. Jag ska se till att jag får det att fungera.

Jag hoppas på ett programmeringsjobb men jag tar allt jag kan få för att få in foten M

mdatwood

till
14 april 2010
Östkusten, USA
  • 2 juli 2010
Chrono,

Jag säger definitivt inte att examina är värdelösa, särskilt en grundexamen eftersom många företag kräver någon sorts för att ta sig igenom screeningprocessen. Att ta en CS-examen hjälper också den självlärda personen att lära sig saker som de inte ens visste att de inte visste.

Min kommentar handlade främst om avancerade examina. Då måste du bara vilja ha graden för personlig tillfredsställelse och tillväxt eftersom de sällan förvandlas till automatiska pengar eller jobb.

Med den portfölj du har tror jag att du redan ligger långt före kurvan. Problemet du kommer att stöta på är att alla vill vara spelprogrammerare så att företag kan välja och vraka och de kan betala som en skit. Inte särskilt kul. Det låter som att du är väldigt skicklig, så om det inte fungerar kan du gå tillbaka till företagsprogrammering och tjäna enkla pengar och sedan spela iPhone-spel vid sidan av. På tal om, är det något du redan har tänkt på? Att göra din egen grej att göra iPhone-spel har mycket mer potentiell belöning än att arbeta för ett spelföretag.

BTW, jag har intervjuat massor av människor och de flesta har varit hemska. Jag kan bara önska att någon kom in med en portfolio och din inställning

chrono1081

Originalaffisch
26 januari 2008
Nublar Island
  • 2 juli 2010
mdatwood sa: Chrono,

Jag säger definitivt inte att examina är värdelösa, särskilt en grundexamen eftersom många företag kräver någon sorts för att ta sig igenom screeningprocessen. Att ta en CS-examen hjälper också den självlärda personen att lära sig saker som de inte ens visste att de inte visste.

Jag trodde inte alls att du menade det. Ursäkta att jag precis läste mitt inlägg igen och insåg att det lät snorigt Lol. Det var inte min avsikt

Jag håller med om CS-examen, ibland önskar jag att jag gick den vägen istället för även om jag forskar mycket så finns det saker som jag inte vet som jag inte vet. iTunes U hjälper mycket i detta avseende eftersom jag alltid kommer att ladda upp CS-föreläsningar och titta på dem. Jag känner att mina grunder är ganska väl täckta och att jag har goda allmänna kunskaper om olika huvudområden inom datavetenskap men det finns alltid så mycket att lära.

När det gäller företagsprogrammering har jag också tänkt mycket på det. Jag skulle älska att jobba för en spelstudio bara för att se hur det ser ut i den verkliga världen, men tyvärr betalar de flesta ställen skit och det är svårt att komma in.

Att arbeta i en företagsmiljö och göra spel vid sidan om är faktiskt ganska tilltalande för mig eftersom (jag vet att detta kommer att låta egoistiskt men...) Jag gillar att ha varje aspekt av mitt spel under min kontroll och jag gillar att skapa allt genom att jag själv. Jag vet att det inte fungerar så i den verkliga världen men det är därför jag gillar hobbyspelsutveckling eftersom hobbyutveckling brukar fungera så. Jag gillar också spelmarknaden mer än vanliga eftersom du i stort sett kan skapa vad du vill, inte bara det som säljer bra.

Så mycket att tänka på och bara ett år kvar att göra det! TILL

Kiko Doran

4 september 2011
  • 4 september 2011
Detta kan hjälpa

I Diskret matematik kommer du att hitta dig själv att göra många sanningstabeller. Ladda ner denna widget:
http://www.apple.com/downloads/dashboard/calculate_convert/truthtablewidget_christiangottschall.html

och här är några instruktioner som utvecklaren har för att hjälpa dig att mata in saker:
http://logik.phl.univie.ac.at/~chris/Logikwidget/index-en.html

Sparade mig mycket tid när jag skulle försöka ta reda på om saker och ting är logiskt likvärdiga, tautologier eller motsägelser, etc...

Hoppas det hjälper. Jag tog några doktorandkurser när jag var stationerad i Irak för 5 år sedan och jag vet att det ibland verkligen fick mig att slänga mig med all läsning. Håll ut och låt dig inte överväldigas av Discrete Math. Det är inte så svårt om du slappnar av och pluggar hårt. Det är mycket användbart i programmeringslogik i allmänhet...

Kiko Doran Senast redigerad: 4 sep 2011 M

mendoza27

18 oktober 2007
  • 7 september 2011
Det här är en riktigt intressant tråd. Jag såg faktiskt bara framåt på mina framtida klasser och jag måste ta Diskret matematik, matematiska grunder och analys av algoritmer för min BS. Dessa faller under matematikteori och jag kan också ta valfria ämnen som kan variera mellan andra matematikämnen som linjär algebra. Jag funderar på att plocka fram en datastrukturbok för Java och läsa den för att förbereda mig för de här kurserna. Jag gillade definitivt tråden och tycker om att se andra människor som är lika entusiastiska som jag själv när det gäller programmering. M

mydogisbox

16 januari 2011
  • 7 september 2011
NT1440 sa: Kan någon berätta för mig varför bevis skulle bli huvudfokus för en klass av CS-typ?

Jag skulle faktiskt uttrycka det tvärtom: Varför skulle du ha CS-klasser där bevis inte är huvudfokus? För att förstå varför måste man titta på vad datavetenskap är. Inte för att vara för pedantisk, men datavetenskap är vetenskap. Från wikipedia-inlägget om vetenskap:

Vetenskap (från latin: scientia som betyder 'kunskap') är ett systematiskt företag som bygger och organiserar kunskap i form av testbara förklaringar och förutsägelser om universum.
Så i grund och botten är datavetenskap den systematiska studien av datorer och beräkningsbarhet. Att de flesta tar civilingenjörsexamen för att få programmerings- (läs ingenjörs-) tjänster är, tror jag, i första hand en återspegling av två saker.

För det första är datavetenskap som disciplin inte särskilt praktisk. Andra områden (som matematik eller hårda vetenskaper) tenderar att finansieras av industrin på ett sätt som datavetenskap av olika anledningar inte är. Som ett resultat är datavetenskap beroende av programmerare för att öka antalet tilldelade examina (även om detta förändras med skapandet av programvaruexamina vid vissa skolor).

För det andra kräver studiet av datorer/beräkningsbarhet kunskaper i programmering och omvänt är att vara väl insatt i vad som är beräkningsbart en värdefull egenskap hos en mjukvaruutvecklare.

Så du frågar varför datavetenskapskurser fokuserar på bevis, och som svar frågar jag varför någon CS-kurs inte skulle fokusera på bevis. Senast redigerad: 7 september 2011 S

Sander

till
24 april 2008
  • 8 september 2011
chrono1081 sa: Att arbeta i en företagsmiljö och göra spel vid sidan av är faktiskt ganska tilltalande för mig eftersom (jag vet att detta kommer att låta egoistiskt men...) Jag gillar att ha varje aspekt av mitt spel under min kontroll och jag gillar att skapa det helt själv. Jag vet att det inte fungerar så i den verkliga världen men det är därför jag gillar hobbyspelsutveckling eftersom hobbyutveckling brukar fungera så.

Om jag skulle få ditt CV på skrivbordet och läsa den här tråden så googlade jag runt lite som en förberedelse för din intervju, jag skulle veta vilken riktning jag skulle styra intervjun.

Du verkar vara en mycket begåvad och hårt arbetande allrounder. Du gillar att ta kontroll och ansvar och avsluta saker. Det är bra, särskilt eftersom det här i Nederländerna inte är ovanligt att erbjudas ett obegränsat kontrakt från början (dvs. inte ett tillfälligt eller 'provkontrakt'). Det betyder att jag måste vara försiktig så att jag inte anställer 'one trick ponnys', såvida vi inte skulle vara med att säga behov av en viss specialitet. Så den delen är täckt.

Men vi försöker också att sålla bort 'primadonnorna'. Jag skulle se till att jag skulle presentera några situationsrelaterade frågor om att behöva delegera arbete till andra, och hur du skulle hantera det. Någon som kan allt bättre än någon annan är trevlig och allt, men vi do ha mer arbete än vad du klarar av själv. Hur bra spelar du med andra? Kan du låta saker gå? Att få ett A- på slutprojektet eftersom du gjorde din del med ett A-resultat och lämnade den andra halvan till en mindre begåvad kille som fick ett B är fortfarande bättre än att få ett C på totalen eftersom du avslutade dina 150 % av arbetet med ett A men de sista 50 % blev aldrig klara alls...

Bara lite att tänka på.